Diversen

Ine's tuin, augustus 2012

Opnieuw een echte Nederlandse zomer.

De mooie zomer waar we zoals steeds op hopen is nog steeds niet gearriveerd. Pas nog was er een week ontzettend warm weer, bijna te warm om iets in de tuin te doen, direct daarna is het mooie weer voorbij en komt de regen weer met bakken uit de hemel. Als het op mijn vrije woensdag goed tuinweer is en er zijn geen dringende verplichtingen, sta ik vanaf het ontbijt in de tuin, er is zoveel te doen.

Omdat we ook dit jaar weer vroeg op vakantie zijn geweest is de achterstand in de tuin die ik daardoor opliep, mede door het wisselvallige weer, nog steeds niet weggewerkt. Na de vakantie ben ik met de hulp van mijn sterke man meteen begonnen met het uitgraven van de witte Wisteria. Toen we begin mei vertrokken zat deze, net als zijn blauw en roze soortgenoot, helemaal vol met veelbelovende knoppen. Bij terugkomst bleek dat de andere twee klimmers uitbundig gebloeid hadden, door onbekende oorzaak was de witte echter helemaal verdord. Er zat niets anders op dan de hele klimmer te verwijderen, die was gewoon een trieste dood gestorven. In het voorjaar waren we echter ook al driftig aan het rooien geweest. De grootste Camelia waarvan voor de derde keer op rij in het voorjaar de knoppen bruin geworden waren door late nachtvorst, hebben we omgezaagd, evenals de 2 sierperen langs het pad naar de voordeur. Deze moesten weer gesnoeid worden maar ik vond dat na een aantal jaren de vorm van deze  treurboompjes steeds minder mooi geworden was en ook kon men als het geregend had de voordeur niet droog bereiken. Dus daar hebben we ook maar de zaag ingezet. Opeens hadden we een heel ander stuk tuin en veel meer licht in de kamer, van onze actie hebben we geen spijt gehad. In eerste instantie had ik de open ruimte opgevuld met lage pot-zonnebloemen die ik dit voorjaar gezaaid heb, ik kan dus zonder schuldgevoel op zoek naar nieuwe planten, de kale plek moet weer worden opgevuld met blijvers.

Eerst maar op bezoek bij Fahner, op zoek naar de planten die ik in gedachten had. Een paar weken daarna hebben we de Floriade bezocht met zijn tweetjes. We hadden een arrangement geboekt met twee overnachtingen en kwamen na een dag genieten tot de ontdekking dat er juist die week een grote tuinbeurs was in Nuenen, vlak in de buurt. Van die gelegenheid hebben we de volgende dag dankbaar gebruik gemaakt en we kwamen dus thuis met nog een aantal planten. Daarna zijn we nog met de club mee geweest naar Groningen. We hebben niet alleen een paar prachtige tuinen bezocht, ook kwekerij Jacobs en tuingoed Foltz werden met een bezoekje vereerd en dus kwamen we weer met een aantal potjes thuis. Ik heb al eens eerder verteld dat ik in sommige delen van de tuin steeds bezig ben om grote vaste planten te vervangen door kleinere soorten zodat ik mijn verzameling toch kan uitbreiden. De laatste jaren zijn er bijvoorbeeld veel kleine nieuwe Hosta’s op de markt gekomen en voor “Thumb nail” en “Mouse ear” is  meestal nog wel een plaatsje te vinden. Het enige nadeel is dat juist die kleine Hosta’s behoorlijk aan de prijs zijn. Maar ze zijn prachtig. Ook heb ik mijn collectie kleine grasachtigen weer uitgebreid. Niet de hoge grassen in de border, maar juist kleine planten die vooraan kunnen staan als randbeplanting zoals Ophiopogon. (Dit is een leliegewas uit Oost-Azie, waarschijnlijk kent bijna iedereen wel het zwarte gras Ophiopogon planiscapus “Nigrescens”) en Liriope die daar op lijkt maar wat groter is. Pas als je het aanbod van kwekers kunt bekijken, zie je hoeveel verschillende soorten er ook daarvan zijn. Ze hebben niet alleen het hele jaar door stevig blad, maar bloeien ook erg leuk en houden hun blad in de winter. Ook heb ik nog een aantal Calla’s gekocht voor bij de vijver. Deze waren vroeg in het voorjaar al weer beginnen te groeien en ik had veel te snel de bedekking al verwijderd toen het toch nog weer venijnig begon te vriezen. Weg waren de Calla’s. De nieuwe komen na een paar weken al weer boven de grond, volgens de kweker zouden ze nog tot aan de nachtvorst gaan bloeien. Afwachten maar.

Maar over het algemeen valt de tuin me niet tegen. Sommige planten groeien juist ontzettend hard, ik kan me niet herinneren dat ze zo hoog werden. En de aangekondigde grote  stortbuien slaan Twente geregeld over en hebben we wat dat betreft gewoon geluk. Laten we vooral genieten van alle moois dat de tuin nog voor ons in petto heeft.

Ine Heskamp

Ine Heskamp is penningmeester van ons bestuur. Ze is een fanatieke tuinfanaat, weet bijzonder veel van planten en deelt graag haar tuinervaringen met andere tuinliefhebbers. Daarom schrijft ze elk seizoen een column in het activiteitenblad. Ook vind je haar tuinverhalen op deze pagina.