Nieuwsbrief 2024-no3

Bezoekerstip plantenfestijn Appeltern

APPELTERN PLANTENFESTIJN 2024

Zaterdag 8 en zondag 9 juni

Kijk ook eerst even in het juninummer van Groei & Bloei op pagina 46 en 47.

Bloemenpark Appeltern is graag de locatie waar gepassioneerde kwekers en tuiniers met voorliefde voor planten elkaar ontmoeten. Na de eerste succesvolle editie in 2023 organiseren we ook dit jaar weer het bijzondere plantenfeest. In ons park vind je duizenden planten en plantcombinaties, bijvoorbeeld in De Nationale Vaste Plantentuin en in de Wilde Weelde Wereld. En tijdens het Appeltern Plantenfestijn komen daar nog duizenden planten bij, door een groep van geselecteerde kwekers die hier hun planten en noviteiten presenteren. Nog nooit waren er in Appeltern zoveel planten te zien en te koop!   meer..

Opentuinendagen 15 en 16 juni.

Op 15 en 16 juni nodigen we je uit om in onze Tukkertuinen te komen kijken.
Let goed op niet alle tuinen zijn beide dagen geopend

Open tuinen in Twente in samenwerking met Groei & Bloei Hengelo, Oldenzaal en omstreken.

Voor detail info over de tuinen:

Kijk ook op:

Bezoek mijn tuin: https://www.bezoekmijntuin.nl/tuinroutes/tukkertuinen/

Open tuinen weekend (groei.nl)

Terugblik busexcursie Boskoop

Op zaterdag 25 mei j.l. zijn we met 33 leden van de afdelingen Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal met een touringcar van Ter Beek naar Boskoop geweest. Vanaf de parkeerplaats bij Van der Valk in Hengelo vertrokken we om 07.30 uur. De busrit verliep voorspoedig met koffie en een koek onderweg en na twee uur rijden kwamen we aan bij Kwekerij Plantentuin Esveld in Boskoop.
Cor van Gelderen nam ons mee de kas in en gaf uitleg over het ontstaan van de kwekerij. Daarna konden we de Japanse Esdoorntuin bekijken, deze ligt achteraan op de kwekerij. Om 11.00 uur was het tijd voor koffie met gebak.

Aan de straat het Rijneveld stonden vlaggen van kwekerijen die ook bezocht konden worden. Tegenover Esveld deed een privétuin ook mee, deze was zeer de moeite waard om te bezoeken.

Uiteindelijk gingen we met onze plantenaankopen naar huis: onderin in de laadruimte van de touringcar was het een jungle van planten. Vanwege de regen zijn we iets eerder terug naar Twente gereden. Volgens goed gebruik konden we in de bus nog gezellig genieten van een glaasje wijn met blokjes kaas en worst.
Ook deze dag kan op het lijstje: Genieten met Groei & Bloei!

Terugblik Plantenruilbeurs en avondbezoek

Op woensdag 15 mei j.l. hadden we ook weer een plantenruilbeurs georganiseerd, dit jaar niet op een zaterdagochtend maar op een avond. En ook weer op het erf van Regina & Johnny Uit het Broek in het buitengebied van Losser. De spelregels dat je met gesloten portemonnee planten, stekken, zaden en tuinboeken etc. kunt ruilen bleek ook dit jaar weer aan te slaan.

Tegen 18.30 uur kwamen de eerste plantjesliefhebbers al binnen. Er was een speciale P-plaats in het weiland en er kwamen ook leden op de fiets. Er werden niet alleen stekken en planten ingebracht maar ook tuinboeken, kruiden en zaden, bloembollen en bloempotten.
Met borden werden de groepen planten zoals o.a. Zonnig, Schaduw, Kruiden en Fruit aangegeven.
Onder het genot van een kop koffie of thee met zelfgebakken cake werd eenieder ontvangen op het terras en kon men daarna alle ingebrachte planten etc. bekijken. Regina gaf ons nog eerst een rondleiding door haar prachtige tuin. Om 19.30 uur opende Regina de ruilbeurs middels het luiden van de bel.

Inmiddels waren er ook niet-leden op deze gezellige avond afgekomen. In totaal zijn er een 30 tal bezoekers geweest en sloten we rond 21.00 uur de avond af met een glaasje frisdrank en ging uiteindelijk eenieder met zijn of haar nieuwe aanwinst weer huiswaarts. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde en gezellige plantjesruilbeurs op deze warme woensdagavond in mei, met bekende maar ook met een aantal nieuwe gezichten. Graag tot een volgende keer!

Terugblik Dagexcursie tuinen in Gelderland

Op zondag 28 april j.l. zijn we met 20 leden een dag op pad geweest naar drie totaal verschillende tuinen. In De Lage Oorsprong te Oosterbeek werden we in de oranjerie ontvangen met koffie & appeltaart. We kregen uitleg over het prachtige landgoed, dat ook als trouwlocatie gebruikt wordt.

Na 40 minuten rijden kwamen we aan bij Tuin Annaparte in Hoog Soeren. Deze mooie privétuin ligt op een helling en rondom glooiende gazons staan oude bomen en vaste planten. In een grote kring gezeten konden we ons lunchpakket nuttigen met koffie of thee. De eigenaresse kon boeiend vertellen over de waterhuishouding in deze tuin.

Daarna reden we naar Wezep om de Schaduwtuin Engelandsweg te bezoeken. De eigenaar stond ons al op te wachten op de oprit. Na de koffie nam hij ons mee door de grote bostuin. We besloten de dag op het ruime overdekte terras met een heerlijke borrelplank en een glaasje wijn. Zelfs in de tuinhaard brandde het vuur.

Met heel veel verhalen en mooie indrukken en de nodige plantjes gingen we weer naar Oldenzaal terug. Eindconclusie: wat een mooie afwisselende Groei & Bloei dag was dat.

In deze nieuwsbrieven belichten we telkens een van de tien punten uit het tienpuntenplan.

Stap 4 uit het tienpuntenplan: wees wijs met water

Soms hebben we het te veel en soms te weinig. Help jouw tuin door regenwater zo veel mogelijk op te vangen.

Kies voor planten die dit soort grillige patronen beter aan kunnen en die geschikt zijn voor de omstandigheden in jouw tuin (zon/ schaduw/ zand/ klei etc.) De juiste plant op de juiste plaats!

Ook mulchen helpt om water regulering natuurlijk te laten verlopen.  Zie filmpje:

Plek over? Overweeg een klein vijvertje, dit geeft een boost aan de biodiversiteit.