Oldenzaal

Groene zondag

Op zondag 15 september werd op Erve Kraesgenberg voor de 13de keer de Groene Zondag gehouden. Ook wij van Groei & Bloei afdeling Oldenzaal stonden er dit jaar met een kraam, waarbij we plantjes en stekken aanboden en reclame maakten voor Groei & Bloei. Ruim voor 11.00 uur kwamen de eerste bezoekers al, dit ook vanwege het prachtige zonnige weer op deze zondag in september. Dit jaar waren er ook vele Duitse planten&tuinliefhebbers, want er had een uitgebreid artikel in de Duitse Courant Grafschafter Nachrichten gestaan. De organisatie van deze Groei & Bloei fair kan terugkijken op een succesvolle dag. Aan het aanbod ligt het niet, want er was van alles te zien en te koop. Van pompoenen tot tuintafelkleden, van hosta 's tot fleurige vaste planten, van sieraden tot servies. Kortom voor elk wat wils. De entourage van de oude Twentse gebouwen op Erve Kraesgenberg maken het totaalplaatje helemaal af. Graag tot volgend jaar in september.

Een tuin & plantenliefhebber van Groei & Bloei.

Ledenverwendag 2019

Op zaterdag 31 augustus was weer onze jaarlijkse Leden- en Verwendag en dit jaar gingen we met de bus om 08.30 uur vanuit Oldenzaal naar de stad Hamm. Tegen 10.30 uur kwamen we aan bij het Maximilianpark, of zoals de plaatselijke bewoners zeggen: Maxipark. Op dit terrein van meer dan 40 hectare was vroeger een kolenmijn gevestigd. Jarenlang werd deze al niet meer gebruikt en waren alle gebouwen vervallen en was de omgeving in  één grote wildernis veranderd. In 1984 werd hier de eerste LandesGartenschau  gehouden. Via het kassagebouw gingen we meteen naar de Werkstatt (voormalige werkplaats)  waar nu een restaurant is gevestigd. In de biergarten onder de pergola begroeid met druivenranken, kiwi's en Wisteria kregen we Kaffee mit Kuchen aangeboden. Daarna had eenieder tijd aan zichzelf om het park in te gaan met de uitgereikte plattegrond. Er zijn overal tuinen aangelegd, o.a. een apothekerstuin, een rozentuin, een fuchsiatuin, een doolhof met beukenhagen. Middels 6 km aan wandelpaden zijn ze met elkaar verbonden. Zo is het hoofdgebouw waar de kolen werden gewassen behouden en omgebouwd tot glazen olifant van 35 meter hoog. Via de slurf kun je met een lift naar boven, van waaruit je een prachtig zicht hebt over het park en de achterliggende stad met in de verte het Sauerland. Het park werd deze zaterdag zeer druk bezocht want er was een demonstratie van bestuurbare auto’s en boten en vliegtuigjes. Voor kinderen is het park sowieso altijd de moeite, want men kan zich een hele dag vermaken in de verschillende speeltuinen en klimtoestellen. Hele gezinnen hadden de koelbox bij zich in bolderkarren en waren zo ook een dagje uit.

Wij kwamen natuurlijk voor de tuinen, bloemen en kuipplanten. In het midden van het park is in 2010 een grote grassentuin aangelegd, ontworpen door de bekende Nederlandse tuinarchitect Piet Oudolf uit Hummelo. In de borders staan overal naambordjes bij de planten. Naast o.a. zonnehoed en salvia’s staan er allerlei hoge en lage grassen te wuiven in een gloeiend landschap met oude bomen en schaduwplekken, waar het goed vertoeven was. Tegen 15.00 uur werden we gezamenlijk verwacht op het terras aan het water bij de SeeKiosk, helemaal achterin het park. Hier kregen we onder de parasols, want het was maar liefst 31 *C, een heerlijk schnitzelmenu aangeboden. Daarna werd om 16.30 uur de bus weer voorgereden en konden we afkoelen in de bus met een snoeptomaatje, blokje kaas en stukje worst om rond 18.15 weer terug te keren in Oldenzaal. Met veel indrukken na een lange warme dag ging eenieder voldaan huiswaarts.

Groei & Bloei bedankt, namens een tevreden Groei & Bloei-lid en deelnemer.

Avondbezoek Prive tuin 21 aug 2019

Op woensdag 21 augustus waren we met eigen auto’s naar Borne voor ons tweede avondbezoek dit seizoen. Met 20 leden hebben we de privétuin van Janny Huiskes & Leen Smits bezocht. In de strakke symmetrische voortuin met taxus- en beukenhagen werden we om 19.00 uur door de eigenaren warm ontvangen. Twee grote Liriodendrons bepalen het aanzicht van het witte vrijstaande huis. Via het hostalaantje links langs het huis kwamen we in de achtertuin met een groot gazon in het midden, met meerdere terrassen, een grote vijver en een vrij uitzicht over de achterliggende weilanden. Kleurrijke borders rondom maken het tuinplaatje compleet.

Dit keer kregen we i.p.v. koffie met taart een heerlijk glas wijn met zelfgemaakte hartige taart erbij. Zo werd er op het terras nog lang nagepraat totdat het donker werd. De meesten hebben nog stekjes gekocht bij Janny & Leen en de totale geldopbrengst ging naar een goed doel, de ziekte ALS. Nogmaals bedankt voor de rondleiding door de prachtige tuin en jullie geweldige gastvrijheid.

Een Groei & Bloei-lid.

Bijenstal Open Dag met verkoop plantjes door Groei en Bloei Oldenzaal e.o.

Tijdens de open dag op 14 juli van de imkervereniging stonden wij als Groei en Bloei Oldenzaal met een stand en gaven we voorlichting over planten voor insecten.

Ook verkochten we plantjes en stekjes. Natuurlijk kwamen ook enkele vaste Groei & Bloei leden even kijken. Samen hebben we er een gezellige dag van gemaakt en hebben we ook nog voor 64,50 euro aan plantjes verkocht. Daarnaast is er ook nog een van de bezoekers lid geworden van onze club.

Al met al genoeg aanleiding om volgend jaar weer te gast te zijn.

Na afloop hebben de aanwezige Groei& Bloei leden nog een mooie rondleiding gekregen van Jan Oldekamp over zijn natuurlandschap en bloemenweide. Hij gaf ons veel tips over natuurlijk tuinieren.